Så meget siger dit cykelstyr om dig

Skrevet d. 1. maj 2017

FixiecykelFoto: Shutterstock

Mågestyr, fixiestyr, butterflystyr, chopperstyr eller racerstyr. Styret er cyklens frisure, og livsstilsekspert Henrik Byager får meget ud af at læse, hvordan du har sat dit ’hår’. Sidder dit cykelstyr, som det skal?

- Styret er på en eller anden måde blevet cyklens frisure, som vi kan personliggøre og bruge til at fortælle historier og sende signaler, siger Henrik Byager.

Udvalget af cykler er efterhånden blevet så stort, at vi kan udtrykke vores mangfoldighed meget præcist, mens vi styrer os igennem land og by.

Farlige mænd og kvinder bag racerstyr
Der bliver ofte kigget skævt til, hvordan vi kaster om os med penge på forbrugsgoder, men ikke når det gælder racercykler.

- Der må man jo godt købe en rigtig dyr racercykel. Den er blevet vores dyre legetøj nr. 1. Og man har jo verdens bedste forklaring – det er en investering i krop og sjæl. Her må vi gerne ’shine’ i gadebilledet.

- Typisk er det en mand i min alder, i slutningen af 40’erne -eller begyndelsen af 50’erne, som kigger sig i spejlet og tænker, nu skal der altså ske et eller andet, hvis jeg skal opretholde min tilværelse, min selvrespekt og min mandighed.

- Men der er flere og flere kvinder med på dillen, og de opfører sig præcis lige så råddent i trafikken, som mændene gør, siger livsstilseksperten.

LÆS MERE Velkommen til VI CYKLER TIL ARBEJDE

Racerstyret udstråler naturligvis fart og spænding, hvilket involverer alle de øvrige cykeltyper, når turen foregår inden for bygrænserne.

- Man ændrer karakter, når man tager racertøjet på – jeg har selvfølgelig også en racercykel selv. Med solbriller og racerhjelm opfører man sig anderledes, end når man kører på sin almindelige bycykel.

- Man føler, man har en ret til at køre udenom de der mennesker, som bare er på vej til købmanden eller på vej hjem fra arbejde. ”Jeg er jo ude for at træne, banke nogle watt, kalorier og kilometer igennem”, forklarer Henrik Byager.

Ejeren af racerstyret har for 98 procents vedkommende hjelm på, og træningsiveren bliver ofte brugt som argument for at overhale både indenom og op over fortovet.

Ser du et racerstyr, er ejeren sjældent på vej til arbejde. Alt afhængig af, hvor de bor, er det kun en gang i mellem, de cykler på arbejde.

Det tydelige butterflystyr
Ejeren cykler målrettet og regelret til arbejde hver eneste dag. Han er højst sandsynligt med i VI CYKLER TIL ARBEJDE-kampagnen – endda som holdkaptajn.

- Der følger jo nærmest et medlemskab til både Cyklistforbundet, Dansk Vandrelaug og Dansk Naturfredningsforening plus et par Fjällräven-bukser med det styr.

- Styret er ikke særlig æstetisk men fantastisk funktionelt og sender samtidig et signal om både faglighed og seriøsitet, siger Henrik Byager, som udsender præcis de signaler på sin sommerhuscykel.

Her har du en cyklist, der holder for rødt bag den fuldt optrukne streg, som kommer til tiden og som i det hele taget elsker cykelferie og lange cykelture.

- Det er også dem, der overholder alle reglerne og irettesætter andre, når de træder ved siden af. Og samtlige cyklister med butterflystyr kører med cykelhjelm, siger livsstilseksperten, mens han afviser selv at være blandt dem, der har lyst til at rette på andres cykeladfærd.

Bykrigeren rider på chopper
Ud over at selve chopper-/cruiserstyret skiller sig ud i al sin storhed, kan ejeren genkendes ved ikke at bruge hjelm.

- Hjelmen er erstattet af et par hovedtelefoner. Chopper-cyklister er mit eget værste mareridt både som cyklist og bilist. De er et studie i anarki. ”Jeg kører mine egne vegne”. Det er en bykrigercykel, siger Henrik Byager.

Choppercyklister følger ikke byens rytme, de skifter bane umotiveret og hører enten musik eller taler i telefon. Men hvis du er interesseret i de nyeste tendenser inden for ’sneaks’ (det, der engang blev kaldt gummisko), skal du bare kigge på chopperstyrejerens fødder.

Det er umuligt at vide, om chopper-føreren er på vej til eller fra arbejde, for cykelture er så afgjort lystbetonede.

Fixie med fart over styret
Det såkaldte fixiestyr sidder på en 1-gearet cykel. Den ægte fixiecykel har fast nav. Det vil sige, at pedalarmene drejer rundt, så snart hjulene ruller, og den mest ekstreme udgave af cyklen har derfor heller ingen bremser.

- Her skal det være hurtigt, smart og smooth, så hjelmfrekvensen er meget tæt på nul, sådan er Henrik Byagers korte beskrivelse er ejeren af det smalle fixiestyr.

Ifølge livsstilseksperten er det mest unge drenge på handelshøjskolen, der kører fixie, og alderen er mellem 20 og 25 år.

- Cyklen har en ekstrem lethed. Man føler, man svæver. Det er som at køre på en racercykel uden forstyrrende elementer på cyklen. Der er en ekstrem kraftoverførsel. Til gengæld er den jo sindssygt farlig, når man skal bremse.

- Derfor ser man dem skære sig igennem de andre cyklister og det røde lys. Det er mest drenge, og de kører pissehurtigt, siger livsstilseksperten.

Fixiecykelejerne er i øvrigt ligeglade med vejret. Fixiestyret bliver luftet året rundt, for de har ikke andre transportmuligheder.

Magelighed bag mågestyr
Mågestyret sidder på den klassiske, tunge, bedstemoragtige cykel, hvor cyklisten hverken tænker på køreteknik eller fartoptimering.

- Der er tænkt i komfort. Man sidder komfortabelt, måske endda på en Brooks-lædersadel eller også en gammel, bred saddel med to synlige fjedre.

- De glider igennem trafikken og synes, verden er af lave. De er klædt på til årstiden og iført cykelklemmer, og de cykler gerne dagligt til arbejde, når vejret er godt.

- Det er deres transportmiddel - men ikke i regnvejr, for man skal være nogenlunde pæn i tøjet. Men som princip er de cyklister, siger Henrik Byager.

LÆS OGSÅ Sådan kommer du i gang med at cykle til arbejde

Nu ved du lidt om, hvad dit styr signalerer. Så er spørgsmålet, om det giver mere ’Lyst på styret’, eller om du skal til at have sat cykelhåret på en ny måde, inden du cykler til arbejde næste gang?

Uanset, hvad du signalerer, håber vi, du får nogle gode hårdage i maj. Og vi skeler hverken til styr eller afstand, bare du cykler en eller en del af vejen til og/eller fra arbejde.

Af Camilla Dam