Sådan kommer du i gang med at cykle til arbejde

Skrevet d. 17. marts 2017

Vind i håret, motion og glæde, bare for at nævne nogle af de positive ting du får ud af at hoppe op på sadlen og cykle til arbejde. Find din indre cyklist frem og bliv en del af holdet, når vi cykler i maj! Vi har samlet fem tips til at kickstarte din cykeltur til arbejde - og få lyst på styret!

1) Tjek cyklen

Først og fremmest skal du bruge en cykel. Ærlig talt, så behøver den ikke være noget specielt, men jo bedre stand den er i - jo større bliver cykelglæden. Når cyklen er fundet frem garagen, bør du køre den til et tjek hos din lokale cykelhandler. Det kan nemlig være svært at komme tilbage i sadlen, hvis din cykel går i stykker undervejs. Med et cykeltjek giver du dig selv de bedste forudsætninger for at komme i gang med at cykle til arbejde, særligt hvis din cykel har stået parkeret i en længere periode. Har du mod på selv at give den en omgang, så tjek vores mange gør-det-selv guides på Cyklistforbundets hjemmeside.

2) Tjek vejrudsigten

Det er ingen hemmelighed, at det skiftende klima i Danmark er en af de hyppigste årsager til, at danskerne vælger cyklen fra. Overskriften må derfor være, at der er ikke findes dårligt vejr - kun dårlig påklædning. Så tjek vejrudsigten, inden du tager hjemmefra, og sørg for at medbringe tøj efter vind og vejr.

3) Sæt dig et mål

Cykelturen til arbejde skal indarbejdes som en sund og positiv vane ligesom alle andre motionsformer. Du vil sikkert opleve, at det er hårdt i starten, og her er nøgleordene vedholdenhed og rutine. Det handler om at sætte sig et realistiskt mål, såsom at cykle til arbejde tre dage om ugen. Nedskriv hvilke dage på ugen, du har planer om at cykle, lav en aftale med din kollega og tal gerne højlydt omkring dine mål til venner og familie. På den måde øger du chancen for, at cyklingen bliver en inkorporeret del af din hverdag. Du vil hurtigt opleve, at din lyst og indre motivation vil blive styrket, og cykling bliver pludselig et element, som er svært at undvære.

4) Få en cykelmakker

Når vejret er dårligt, du er kommet for sent op, og du mangler energi og overskud, er en cykelmakker guld værd. Det sociale i cykelturen kan være med til at øge din motivation, særligt de dage, hvor du har lyst til at hive dynen tilbage over hovedet og sove en halv time ekstra.
Find en kollega, et familiemedlem eller veninde, som du kan følges med – på den måde kan I hive hinanden op, særligt de dage hvor motivationen er i bund. Desuden kan I bruge turen til at få vendt verdenssituationen, og cykelturen bliver derved en sjov og social aktivitet.

5) Spred god cykelkarma

Du påvirker dine omgivelser med din adfærd, dette gælder også, når du sætter dig op på cyklen. Det er tid til at grave i hukommelsen og finde de cykelregler frem, som du lærte dengang, du var ny i trafikken. Tag det med ro, giv plads og hold afstand. Nyd din daglige cykeltur og lad det smitte af på din adfærd. Mød cykelverdenen med et smil og en god tone. Kort sagt, god kørestil er vejen til god cykelkarma! Er din kørestil blevet en smule rusten, så tjek Cyklistforbundets 10 gode råd om hensyn på cykelstien

Du er nu klædt på til at kickstarte din cykeltur til arbejdet - har du også fået lyst på styret? Så meld holdet til her.