Forårsklargøring på 15 minutter

Cykelturen til og fra arbejde kan være helt fantastisk, men hvis cyklen ikke er blevet efterset efter en vinter med skidt vejr og vejsalt, bliver turen måske ikke helt så fantastisk, som du havde forestillet dig. I videoen herover guider Cyklistforbundets mekaniker dig gennem en simpel men effektiv forårsklargøring af cyklen.

Vask
Start med at give din cykel et bad for at komme af med gammel olie, skidt og salt fra vinterens hærgen. Vi anbefaler at bruge et rensemiddel særligt beregnet til cykler, men en omgang sæbevand kan også gå an. Arbejd dig ned over stellet med en blød svamp. Start fra oven, så snavset ikke løber ned over de rene dele. En bomuldsklud er god, hvor svampen ikke kan komme ind. Vær særlig omhyggelig med at få al olie af bremsefladerne på hjulene.

Kæden

Det vigtigste, når cyklen skal i gang efter en vinter i en fugtig kælder, er at tage et kig på kæden. Det er jo trods alt kæden, der omdanner din trampen i pedalerne til fremdrift. Det kan være, at du kan nøjes at stramme den, hvilket gøres ved at løsne de to møtrikker på bagakslen og hive baghjulet bagud og stramme møtrikkerne igen.

Herefter skal kæden renses med en omgang tynd olie eller WD40. Og selvfølgelig skal kæden smøres. Men hvis kæden er ræverød og rusten, skal du have en ny. Og hvis det er muligt at hive kæden mere end tre-fire millimeter ud, når man trækker ud i kæden ved det forreste tandhjul, er den for slidt og skal skiftes.

Tandhjul

Når du nu er i gang med at kigge på kæden, kan du ligeså godt se på tandhjulet. Hvis takkerne er hajfinneformede er det også på tide at udskifte tandhjulet. Ved udskiftning af tandhjulet anbefaler vi, at du samtidig udskifter kæden helt. En slidt kæde vil nemlig slide på et nyt tandhjul og vice versa.

Bremser

Hvis fugerne på dine bremseklodser er slidt væk, er det på tide at udskifte dem. Ellers er det en god idé at rense fugerne for skidt, småsten og metalrester.

Desuden skal bremserne strammes med en umbraco-nøgle ved at stramme kablet på bremsen eller ved at stille på justeringsskruen ved bremsegrebet.

Hvis bremserne ikke virker, kan det være, at bremsekablet er knækket eller rustent, og at det skal udskiftes.

Dæk

For at undgå ulykker på våde forårsdage og punkteringer på grusveje, er det en god idé at undersøge, om der stadig er mønster tilbage i slidbanen på dækkene. Tjek desuden om dækkene er møre, hvilket afsløres af mange flænger og rifter på siden af dækkene. Hvis dækket skal skiftes, hvorfor så ikke vælge et punkterfrit dæk, så du ikke skal bekymre dig om punkteringer, når du er langt hjemmefra.

Så skal dækkene selvfølgelig pumpes, og hvis du vil have den bedste fremdrift på dine eventyr på cyklen, skal du ramme dækkenes optimale dæktryk, som kan ses på siden af dækkene. Dine dæk skal pumpes cirka én gang om måneden for at opretholde et fornuftigt dæktryk.

Slør

Noget, som virkelig kan gøre en forskel for en god cykeltur, er slør på cyklens forskellige dele, da slør kan gøre cyklen helt ledløs.

Hvis hjulet kan rykkes fra side til side, betyder det, at der er slør i kuglelejerne, og hvis et ryk i pedalerne får kranken til at bevæge sig, er det et tegn på, at du skal have udskiftet din krankboks. Disse reparationer er dog højst sandsynligt noget, som du skal have hjælp til af en cykelmekaniker.

Der kan også være slør i forgaflen. Du tjekker dette ved at holde forbremsen inde og rykke frem i cyklen. Hvis forgaflen afgiver en kliklyd kan dette fikses ved at justere styrfittingen som på billedet herover.

Afslutning
Cyklen har mange løse dele, som kan trænge til at blive strammet op. Løsn skruerne, giv dem et pift med sprayolie, og skru dem tilbage på plads.

Nu er din cykel klar, og der er ikke længere nogen undskyldning for ikke at cykle til arbejde resten af sommeren.