Sådan får du mere ud af din cykling

 
Fysioterapeut og træningsekspert Mark Abildhauge har i mange år arbejdet med professionelle cykelryttere. Her får du hans 6 gode råd til, hvordan du får mere ud af din cykling.

1) Kør med andre
Cykling egner sig rigtig godt til at træne sammen, også selv om man er på forskellige niveauer. Hvis du løber sammen med andre, så kan forskellen mellem den hurtigste og den langsomste blive et problem. Med cykling er det lidt nemmere at cykle sammen.

2) Gør vinden til din ven
Et godt tip er altid at tage modvinden på udturen, og når man så ikke gider mere, så vender man cyklen og nyder medvinden på hjemturen. Alternativt kan du tage cyklen med i toget til et sted, hvor man kan køre i medvind hele vejen hjem. Men som jeg plejer at sige: Modvind, det er gratis ekstratræning.

3) Brug cyklen
Hvis du har en cykel, så husk at bruge den. Hvad end det er som transportmiddel eller som motionsform eller som hygge. Brug også cyklen til weekendture, ned til stranden og den slags. Cykling er godt. Og hvis man har for langt til arbejde, så tag cyklen med i toget, stå af en station før og cykl det sidste stykke.

4) Gør det sjovt
Læg noget leg ind i turene. Fx, hvis du ved, der er en bakke på ruten, så må du gerne lege bjergrytter. Gi’ den gas, der hvor det byder sig, det kan gøre det hele lidt sjovere. Eller, hvis I er flere der følges, så kør lidt om kap ind i mellem. Hvem kommer først hen til krydset og den slags.

5) Mål din indsats
Det kan være sjovt at monitorere sin cykling med en cykelcomputer eller en app. Altså, hvor meget cykler jeg egentlig om måneden eller om året? Hvad har været min bedste tid eller topfart? Og så kan man jo sætte sig et mål. Selvom man kun cykler 5-10 km om dagen, så kan man blive overrasket over, hvor meget det bliver til på et år. Måske har man cyklet hele vejen til Gibraltar.

6) Beløn dig selv
Måske det vigtigste overhovedet: Husk at belønne dig selv og dele det med andre, når du når dine mål. Det kan ofte være rigtig god motivation.


 

 

 

 

MARK ABILDHAUGE er uddannet fysioterapeut og har i mange år arbejdet med professionelle cykelryttere. Herudover er han stifter og medejer af træningscenteret A-Fys i Solrød. Mest kendt er han dog nok fra jobbet som fysioterapeut og træningsekspert på Go’morgen og Go’aften Danmark.


Denne guide har været bragt i Cyklistforbundets medlemsmagasin efterår 2018.
Læs hele magasinet og gå på opdagelse i arkivet her