Kør en ny vej til arbejde og få din hjerne op i gear

Skrevet d. 13. juni 2018

En cykeltur giver god træning for dine lårmuskler. Men du kan også træne din hjerne på turen – hvis du altså kan lokke den væk fra de vante veje. Her er fem slags lokkemad, du kan bruge!

Er du lidt glemsom? Savner du det forkromede overblik? Eller gad du godt at være bedre til at koncentrere dig? Heldigvis kan du træne funktioner i din hjerne, ligesom du fx træner dine lårmuskler. Det peger flere hjerneforskere på. 

Din cykeltur til arbejde er et godt sted at begynde at udfordre nogle af dine hverdagsvaner, så du tvinger hjernen til at slå autopiloten fra og prøve noget nyt. Cykler du samme vej hver dag, kan du stikke af fra ruten, så du skal navigere i nye omgivelser. Det kræver nemlig en helt anden opmærksomhed af dig – og det skærper din hjerne.

Men først skal du selvfølgelig lige overbevise hjernen om, at I skal ud på de vilde vover. Så her er fem scenarier, du kan lokke den med:



1) Der dufter af kaffe og croissanter
Du beslutter dig for, at din tur til arbejde skal gå forbi et sted, du ellers aldrig kommer. Du overvejer at sætte kryds et tilfældigt sted på kortet og svinge omkring det i morgen tidlig. Men nu husker du den gamle talemåde om, at ”det er lysten, der driver værket”. Og så materialiserer det sig – billedet af den lille cafe i nabobyen, hvor du engang fik verdens bedste croissant og en forbandet god kop kaffe. Nu kan du næsten ikke vente til i morgen tidlig!  

Bonus: Hjernen har godt af at arbejde – men den vil også belønne dig for pausen og nydelsen. Det bli’r en god dag!

 

2) Hvad er dét for en lille listig sti?
Du plejer at køre den korteste vej dit arbejde. Du ved det, for du har selv målt det på kortet, dengang du fik jobbet. Men tit kaster du et stjålent blik ned ad den snoede sti, der fører væk fra vejen og ind i skovbrynet. En dag ser du en hare dukke op og forsvinde i det høje græs, der bølger langs stien. Før du ved det, er du svinget væk fra den store vej og ind i skovens halvmørke, hvor du helt glemmer tiden. Senere regner du ud, at skovvejen er halvanden kilometer længere end din rute. Du opdager, at du er ligeglad.

Bonus: Er der ujævnt underlag og små skarpe sving på stien? Alletiders! Så arbejder hjernen på at forudse dine næste træk.

3) Du løser billet til en ny station
Du plejer at tage din cykel med i toget og cykle det sidste stykke hen til dit arbejde. Du har hørt, at det skulle være så godt for hjernen at gøre noget andet, end du plejer – så i dag du står af på en ny station. Du har vist blundet lidt i toget og står helt groggy og misser med øjnene, mens du orienterer dig. Men da du lidt senere sætter kurs, suser ned ad en lang bakke og ind gennem en kølig viadukt, er du pludselig lysvågen. Sært – du havde ikke regnet med, at eventyret ventede i Emdrup!



4) Du kan selv – helt uden gps! 

Du er ikke morgenmenneske, og du nægter at afvige så meget som en tomme fra din vante vej til arbejde. Men klokken 13.30 skal du til møde i Rødovre, og nu sidder du ved dit skrivebord og kigger på et kort. Da du cykler af sted, kan du i store træk huske, hvordan du kommer hen til mødet, så du beslutter dig for at lade telefonen med gps’en blive i tasken. Og så ser man lige dig nå dit mål (efter en enkelt lille detour i et industriområde) – totalt vildmarkstype!

Bonus: Hvis du farer vild og må spørge et fremmed menneske om vej, er det noget nær perfekt. Samtaler med nye mennesker gør nemlig også din hjerne lidt skarpere!

5) Du får en cykelven
I går besluttede du, at du i dag skulle stå 20 minutter tidligere op for at udforske den pæne cykelrute, som Winnie fra regnskab altid taler om. Her til morgen er du bare så træt, og din hånd nærmer sig snooze-knappen. Men hov! Så kommer du i tanke om, at Winnie har lovet at vise dig ruten, og at du ikke bare kan lade hende stå og vente derude. På vej til arbejde snakker I om sommerferie, Spanien og fritterede blækspruttearme, og turen virker meget kortere sammen med Winnie. Vi kan jo skiftes til at finde nye cykelruter, foreslår hun.

Pssst!
Hvis du ingenting gør, når du har læst denne artikel (ud over altså at blive ved med at cykle til arbejde), så gør du stadig din hjerne en tjeneste. Når du får pulsen op og træner dine muskler, er det nemlig med til at holde din hjerne skarp. Japanske forskere har bevist, at bare 20 minutters cykling i moderat tempo styrker dine kognitive funktioner nu og her. Så tag endelig cyklen, hvis du vil imponere chefen på morgenmødet – du er målbart skarpere, når du får rørt kroppen på vej til arbejde!

Kilder: holdhjernenfrisk.dk og bogen ”Knivskarp – fra normal til genial, træn din hjerne på seks uger” af hjerneforsker Troels W. Kjær m.fl., Politikens Forlag, 2014.