Så hurtigt bliver du sund på cyklen

Danskerne elsker at sidde ned – men det går ud over helbredet. Heldigvis kræver det kun få cykelture at kickstarte kampen for bedre sundhed, mere energi og højere humør.

Vi danskere bevæger os alt for lidt. Faktisk så lidt, at inaktivitet er hoppet op på andenpladsen over de største trusler mod vores sundhed – kun overgået af rygning. Næsten en tredjedel af os får ikke bevæget os de minimum 150 minutter om ugen, som WHO anbefaler – hvilket rundt regnet svarer til blot 21 minutter om dagen. Og det har konsekvenser for sundheden, fortæller Jens Troelsen, der er professor i Active Living på Institut for Idræt og Biomekanik, SDU og blandt andet forsker i aktiv transport:

”Vi sidder alt for meget ned – 60 pct. af danskerne sidder stille mere end otte timer om dagen, og det går ud over helbredet. For når vi ikke får motion nok, risikerer vi blandt andet at blive overvægtige og udvikle hjerte-kar-sygdomme, diabetes 2 og mange andre alvorlige livstilsygdomme."

Cyklen er din ven
Den gode nyhed er, at 71 pct. af danskerne faktisk ønsker at være mere fysisk aktive – men langt de fleste siger, at de ikke kan finde tid i en travl hverdag. Du behøver dog ikke lede længe efter en genial løsning på dét problem. For i stedet for at sidde og kukkelure i en bil eller bus, kan du jo bruge transporttiden aktivt på din cykel. Så får du nemlig hurtigt del i motionens store sundhedsfordele, forklarer Jens Troelsen:

”Du bliver altid sundere af at cykle og bevæge dig mere og længere end du plejer. Men er du helt ny på cyklen, får du en særligt stor sundhedsgevinst. Kurven er simpelthen stejlest i starten, når det gælder om de sundhedseffekter, vi kan måle. Allerede efter de første cykelture er du i færd med at forebygge udvikling af blodpropper, hjerte-kar-sygdomme, diabetes 2, depression og demens. Du behøver altså ikke lægge meget ambitiøst ud for at blive sundere. Men du skal selvfølgelig fastholde vanen med at bevæge dig mindst 150 minutter om ugen, for at det rigtigt skal batte."

Cyklister er gladest
Hvis forebyggelse af livsstilssygdomme føles for fjernt og abstrakt til at få dig i cykelsadlen, er der heldigvis mange andre fordele, som du hurtigt får glæde af. Fx får du bedre kondition og mere energi. Men også humøret bliver positivt påvirket, når du cykler:

”Når man i undersøgelser sammenligner cyklister med pendlere i bil, bus og tog, kan vi se, at cyklisterne oplever størst trivsel. Det skyldes selvfølgelig at de får motion, men også andre faktorer spiller ind – fx den store frihed man oplever på cyklen, hvor man jo slipper for kø og forsinkelser," siger Jens Troelsen. 

Den ekstra energi kan du og dine kollegaer jo passende bruge på at cykle endnu mere!

Ja tak, mine kollegaer og jeg vil gerne have bedre sundhed, mere energi og højere humør!

Kilder:

WHO:
https://www.who.int/dietphysicalactivity/factsheet_adults/en/

Danskernes Sundhed 2017
http://proxy.danskernessundhed.dk/SASVisualAnalyticsViewer/VisualAnalyticsViewer_guest.jsp?reportName=Opfylder%20ikke%20WHOs%20anbefalinger%20for%20fysisk%20aktivitet&reportPath=/Produktion/Danskernes_Sundhed/

http://proxy.danskernessundhed.dk/SASVisualAnalyticsViewer/VisualAnalyticsViewer_guest.jsp?reportName=Opfylder%20ikke%20WHO%20men%20vil%20gerne%20være%20mere%20fysisk%20aktiv&reportPath=/Produktion/Danskernes_Sundhed/