Forskerne har talt: Cykling er godt for krop, sjæl og miljø

Skrevet d. 13. april 2018

En cykeltur i det grønne er dejlig – og nu viser en række videnskabelige undersøgelser, at cykling har flere positive sidegevinster end vi tænker over i det daglige.

Tag cyklen til arbejde, hvis du vil holde dig i form
Er du en af dem, der ikke føler sig helt til rette i et svedigt fitnesscenter? Så er der godt nyt: Cykling er ligeså effektiv som fitness. Hvis du har lidt for meget på sidebenene eller om taljen kan du tabe dig lige så hurtigt og effektivt ved at begynde at cykle til og fra arbejde, som ved begynde til fitness. Faktisk kan du øge din kondition betragteligt ved blot at cykle 20 minutter til og fra arbejde hver dag, på bare 8 uger. Det er den gode nyhed fra to dansk-norske universitetsundersøgelser fra 2011 og 2017.

Tilsvarende har en svensk-dansk undersøgelse fra 2016 vist, at den daglige cykeltur til og fra arbejde sænker risikoen for både overvægt, forhøjet blodtryk og type-2-diabetes. Undersøgelsen har fulgt 20.000 svenskere, der cykler til arbejde, i hele 10 år. Og i Storbritannien har en undersøgelse fra 2017, med 250.000 deltagere vist, at cyklingen også forebygger problemer med hjertet.

Som om det ikke var nok har endnu en stor undersøgelse vist, at nye cykelpendlere også begynder at spise sundere, drikke mindre alkohol og ryge mindre end de gjorde før. Det er konklusionen i en rapport udarbejdet i forbindelse med den engelske kampagne, Cycling to Work – det engelske modsvar til Cyklistforbundets VI CYKLER TIL ARBEJDE-kampagne.

Cykelturen holder dig mentalt på dupperne
Cirka halvdelen af englænderne i Cycling to Work-undersøgelsen føler sig også mindre stressede, har færre sygedage og er ganske enkelt i bedre humør. Og hvis du har passeret de 50 kan du glæde dig over, at den daglige cykeltransport styrker den mentale sundhed, herunder både hukommelsen og opmærksomheden. 45 minutters moderat fysisk aktivitet om dagen gør hele forskellen, uanset dit udgangspunkt – det er konklusionen fra i en undersøgelse fra 2018, der har set specifikt på de plus-50-årige og er publiceret i British Journal of Sports Medicine. 

Men er det sundt at cykle i byen?
Man kan godt komme til at tvivle på, om det virkelig også kan være sundt, hvis man cykler rundt i en storby og udsætter sig selv for både trafikuheld og udstødningsgasser. Et hollandsk studie fra 2010 maner dog tvivlen i jorden. De sundhedsmæssige gevinster ved at cykle overgår klart de farer, man udsættes for. Samtidig ville flere cykeltrafikanter være en fordel for samfundet som helhed, set ud fra et forureningsperspektiv.

VI CYKLER TIL ARBEJDE. Kast dig ud i det nu!
Hvis du ikke allerede er tilmeldt VI CYKLER TIL ARBEJDE, så skynd dig at samle et hold – tilmeldingen slutter den 20. april. Det er alletiders, sjove anledning til at komme i gang med at cykle på arbejde!

Tilmeld dit hold her

__________________________________________________________
Vil du vide mere? Her er de videnskabelige rapporter, der er brugt i artiklen:
 
• J. S. Quist, M. Rosenkilde, M. B. Petersen, A. S. Gram, A. Sjödin & B. Stallknecht: “Effects of active commuting and leisure-time exercise on fat loss in women and men with overweight and obesity: A randomized controlled trial”, International Journal of obesity, 42(3), Oct. 2017
• Grøntved, A., R.W. Koivula, I. Johansson, et al.: “Bicycling to Work and Primordial Prevention of Cardiovascular Risk: A Cohort Study among Swedish Men and Women”, Journal of the American Heart Association, Oct. 31;5 (11), 2016
• Celis-Morales, C.A., D.M. Lyall, P. Welsh, et al.: ”Association between active commuting and incident cardiovascular disease, cancer, and mortality: prospective cohort study”, BMJ , 357:j1456, 2017
• Cyclescheme Ltd: Cycling 10:10 Report, Cycling to work 2005–2025; past, present, future, 30th March 2015. Se https://www.cyclescheme.co.uk/files/Cyclescheme-10-10-Report.pdf
• Hartog J.J., H. Boogaard, H. Nijland and G.Hoek: “Do the Health Benefits of Cycling Outweigh the Risks?” Environmental Health Perspectives, 2010, Aug., 118(8): 1109–1116.
• Northey J.M., N. Cherbuin, K.L. Pumpa, et al.: ”Exercise interventions for cognitive function in adults older than 50: a systematic review with meta-analysis”, British Journal of Sports Medicine, 2018 Feb. ;52(3):154-160
• Møller N.C., L. Østergaard, J.R. Gade, et al.: “The effect on cardiorespiratory fitness after an 8-week period of commuter cycling – A randomized controlled study in adults”, Preventive Medicine, 53(3):172-7, Sep., 2011


 

  •