Turen går til arbejde

I maj måned vækker det milde klima flokkevis af cyklister, der har overvintret inden døre. Men indtil du kommer ind i vanen, kan cykelturen til arbejde føles som en helt eksotisk rejse. Så værsgo – her er din guide, når turen går til arbejde!

Forude venter en hel måned med snurrende cykelhjul mod solvarm asfalt, flagrende gevandter og højt til himlen. Lige om lidt er du i sadlen og on the road again – og måske begynder det at krible lidt i maven? 
Bare rolig, det er helt almindeligt at få rejsefeber op til starten på VI CYKLER TIL ARBEJDE. Så vi har samlet en stribe praktiske rejseråd til dig, så du er klar, når turen går til arbejde.

Sådan forbereder du dig
At cykle til arbejde kræver langt mindre forberedelse end fx at bestige et bjerg eller køre i hundeslæde over indlandsisen. Det er faktisk ret let. Men med en lille smule forberedelse kan du gøre turen endnu bedre:

1) pump din cykel og giv kæden et dryp olie   
2) stå op i god tid, så du ikke skal halse af sted
3) … hov, har du glemt at melde dit hold til VI CYKLER TIL ARBEJDE? Du kan nå det lige her!

Sæson
I Danmark kan du møde cyklister året rundt. Vi cykler dog en hel del mere om sommeren end om vinteren, hvis man ser bort fra i juli hvor vi er rejst til sydens sol. Cykelsæsonen starter for alvor i maj. Her skyder antallet af solskinstimer kraftigt i vejret – og det samme gør antallet af cyklede kilometer.

 

GÅ IKKE GLIP AF: At køre i gult
I Tour de France er det kun de bedste, der får lov – men når turen går til arbejde, kan alle køre i gult. I maj står rapsmarker og mælkebøtter i fuldt flor over hele landet. På cykel kan du dufte det hele – og alle dem i bil bliver gule og blå af misundelse. 
 

Billetter og køreplaner
Der er fri adgang for alle interesserede på landets cykelstier. Du behøver ikke at købe billet eller tjekke køreplanen for at finde næste afgang til din arbejdsplads. Gå bare direkte ombord på din cykel – den kører lige, når det passer dig. 


Pas og visum

Hvis du holder dig nogenlunde inden for Schengen på vej til arbejde, er det ikke nødvendigt at medbringe pas eller visum. Vind 10.000 kroner til en rejse

Rejsetid
En almindelig hverdagscyklist kører cirka 15-20 kilometer i timen. Men vær opmærksom på, at du ikke altid kan omsætte kilometerangivelser direkte til køretid, da rejsetiden afhænger af lokale forhold som fx vind, bakker og wienerbrød på sidebenene.

 

Valuta
Den danske møntfod er kroner – også når du cykler til arbejde og køber en spandauer på vejen.

Find vej
Den bedste cykelrute til din arbejdsplads er ikke altid den korteste. Se på et kort, om du kan cykle gennem skoven, langs vandet eller ad mindre veje. Gps’en i din telefon skal nok få dig på arbejde, hvis du farer vild. Tjek ruteplanlæggeren denmarkbybike.dk hvis du mangler inspiration


Bagage

Du kan med fordel overveje, at lade den store rullekuffert blive hjemme, når turen går til arbejde. En rygsæk eller cykeltaske er helt fint, og langt de fleste kan klare sig uden følgebil. 
Læs også: Sådan pakker du pendlercyklen


Tøj

De tidlige maj-morgener kan være kølige, så det er en god ide at tage tøj på. Men derudover er dresscoden på de danske cykelstier mangfoldig og afslappet – du kan som udgangspunkt cykle i det meste af din garderobe.  

3 tip, du kan have glemt efter en lang vinter: 

  • Korte kjoler bliver – en del kortere på cykel
  • Cykelklemmer er – smarte, hvis du ikke vil pudse kæde med dit jakkesæt
  • Cykelsko skal – lige klikkes ud af pedalerne før lyskrydset


Åbningstider
Cykelstierne er døgnåbne i perioden fra 1. januar til 31. december.

Camping
Hvis du er nødt til at campere på vej til arbejde, er din cykeltur muligvis for lang. Det kan være en god ide at nøjes med at cykle til bussen eller toget. Det tæller også som en cykeldag i VI CYKLER TIL ARBEJDE. 

Drikkevand
Der er vand i hanen på de danske arbejdspladser, så du kan justere væskebalancen efter turen uden at vælte rejsebudgettet.

Fakta om turen til arbejde

  • Udbredelse: Danskere i alderen 10-84 år cykler i snit 1,63 km hver dag. Pendling udgør knap halvdelen af de cyklede kilometer. 
  • Befolkning: På cykelstien kan du møde alle slags mennesker – de cykler i sneakers, stiletter, træsko uden bagkap og meget blanke sko i italiensk kalveskind.
  • Geografi: Vil du have vilde bjergetaper og skum i mundvigene, må du tænde for fjernsynet. Danmark har bakker – men generelt er landet lille, fladt og særdeles cykelvenligt.  
  • Mad og drikke: I Danmark er det almindelig skik at spise, før man cykler. Håndvenlige fødevarer som kaffe, is og franske hotdogs er dog ikke usædvanlige i gadebilledet.
  • Historie: Danskerne har ciklet til kontor, værksted, fabrik og butik siden slutningen af 1800-tallet, hvor den tårnhøje Væltepeter blev afløst af en den cykel, vi kender i dag.