Your browser has not requested "Danish" as a preferred language, we have some of our content available in English, would you prefer to see English where available?

Yes, please / No, thank you

Sådan kommer du i gang med vintercykling

Er du en af de mange sommercyklister, der stiller cyklen væk om vinteren? Så læs med her! Du går nemlig glip af en masse dejlig motion, frisk energi og fede vinteroplevelser, mens cyklen er i vinterhi. Det kræver blot lidt planlægning og en smule øvelse at bliver en sej vintercyklist – og alle kan lære det.

Her fortæller mountainbike-instruktør og cykelbud Trine Kvist Willumsen hvordan du kommer i gang - og holder motivationen kørende hele vinteren.

Læs også Trines 5 fif til vintercykling nederst i artiklen.

Mit yndlingscykelvejr er de frostklare dage med snevejr. Så vil jeg gøre alt for at komme ud at cykle!

Hvorfor er det fedt at cykle om vinteren?

Personligt elsker jeg at cykle hele året rundt, fordi jeg kan følge med i sæsonernes cyklus og mærke alle de forskellige vejrforhold. På cykel ser jeg verden fra alle sider – byen skifter karakter og træerne skifter farve. Nogle dage er det gråt og uinspirerende, men det er faktisk også meget sjovt at cykle i. Andre dage skinner solen, og farverne og lyset er helt fantastisk.

Mit yndlingscykelvejr er de frostklare dage med snevejr. Så vil jeg gøre alt for at komme ud at cykle! På de dage er luften fantastisk frisk og sprød, og sneen er sjov at cykle i. Det giver mig lidt den samme følelse, som da man var barn og skulle ud at kælke. Det synes jeg alle skal opleve.

Du sælger det godt. Men det virker helt uoverskueligt at skulle i gang! Hvordan griber jeg det an?

Start med kun at cykle de dage, hvor vejret er bedst. Kig på vejrudsigten og vælg fx to-tre gode dage, hvor du aftaler med dig selv, at der SKAL du cykle. Lad være med at starte med de svære dage, hvor det er nul grader og regnvejr. Så bliver du nemlig både kold og våd på turen, og uanset hvor erfaren man er, så kræver sådan nogle dage altså et særligt overskud. Sæt dig nogle realistiske mål og tro på dem. Og tillad dig selv at bruge andre transportmidler, når vejret er for surt og uoverskueligt. Så kan du øge udfordringen med tiden.

Start med kun at cykle de dage, hvor vejret er bedst. Kig på vejrudsigten og vælg fx to-tre gode dage, hvor du aftaler med dig selv, at der SKAL du cykle.

Men hvordan får jeg min hverdag til at hænge sammen?

Start med at overveje hvad det er, der holder dig tilbage fra at cykle om vinteren. Ofte er det netop tanken om morgenrutinerne, der ligger så fast hos os alle sammen, at bare tanken om fx en mascara, der løber ud i snevejret, kan føles som en kæmpe blokering.

Men det meste kan løses! Tænk ud af boksen og spørg dig selv: Er der noget, jeg kan rykke rundt på i min morgen? Kan jeg tage af sted noget før og så putte mine morgenrutiner ind ovre på arbejdet? Kan jeg rykke rundt på rækkefølgen og tage bad på jobbet i stedet? Kig på dine morgenrutiner som brikker, der kan flyttes rundt. Mascara tager måske 5 minutter – så kan du jo cykle hjemmefra fem minutter før, og tage den på når, du ankommer.

Hvordan holder jeg varmen?

Det gælder om at finde balancen mellem at have det dejligt varmt – men ikke så varmt, at du sveder. Det bedste råd er altid at tage flere lag tøj på, for så kan du nemt regulere og tage et lag af, hvis du får det for varmt. Måske virker det fristende bare at tage en stor og tyk dynejakke på, men så har du ikke noget at regulere med, og du ender med at føle dig utilpas over det hele.

Hvad er det for nogle lag?

Det kan fx være et lag tynd og blød uld inderst, en lun trøje uden på og yderst et vindtæt lag. En regnjakke fungerer faktisk også fint i tørvejr, fordi den holder varmen inde. Samme princip gælder også hænder og fødder, hvor to lag typisk er nok. Men det er vigtigt, at tøjet sidder løst og at der er luft mellem lagene, for det er faktisk luften, der isolerer. Du får aldrig varmen i stramt tøj – uanset hvor mange lag, du tager på.

Det lyder besværligt…?

Du skal indstille dig på, at du ikke rammer perfekt i første forsøg. Forbered dig på at der er en læringsproces, og glæd dig over dine erfaringer og fremskridt, hvor du lærer din egen krop og de forskellige vejrforhold at kende. Det er ikke raketvidenskab, men der kommer til at være lidt udfordringer med det. I starten kan du med fordel lægge lidt ekstra tid ind på turen til en ”teknisk pause”, som vi kalder det i vandrerverdenen. Så du har tid til lige at stoppe op og tage din jakke af. Og hvis du ikke får brug for at tage jakken af – ja, så har du jo bare fem minutter ekstra.

Åh nej, nu dør jeg, jeg får aldrig varme tæer igen, nogensinde!

Tip!

Er du den strukturerede type? Så lav en lille "cykeldagbog": Notér hvordan vejret var, hvad du havde på, og hvordan det føltes. Så bliver du hurtigt fortrolig med vejr og påklædning.

Hvordan holder du selv tanken ud som cykelbud, at du skal være på cyklen en hel vinterdag?

Selvfølgelig er der nogle dage, der er hårdere end andre, men jeg elsker mit job både sommer og vinter. Men når jeg står op til en dag med nul grader og regnvejr, så ved jeg godt, at det kun er de første to timer, der bliver rigtig sjove. Derefter begynder jeg at skulle arbejde for at holde motivation og varmen.

Derfor har jeg altid at par ekstra sokker i tasken – sådan nogle ”safety”-sokker. Når man skal cykle rundt syv timer i regnvejr, så bliver alting vådt. Det er der ingen regnjakke eller vandtætte sokker, der kan gøre op for. Men bare med tanken om de tørre sokker i tasken kan jeg udholde ting ret længe - også selvom det er koldt. Så kan jeg godt lige tage en time mere, før jeg forkæler mig selv med de tørre sokker. Fordi jeg ved, at de er der. Hvis jeg ikke har dem i tasken, så er det virkelig svært at holde humøret oppe. Så bliver det mere sådan, at jeg tænker: Åh nej, nu dør jeg, jeg får aldrig varme tæer igen, nogensinde!


Trine Kvist Willumsen er uddannet friluftsvejleder, har kørt mountainbike i fire år og arbejdet som cykelbud i seks år - heraf tre vintre.

Trines 5 fif til vintercykling

Kør med brede dæk

På smalle dæk kan cyklen godt skride lidt ud i sne og frost. Det er ubehageligt og kan også være farligt. Du kan også skifte til vinterdæk med pigge - det kan man godt få til cykler.

Anskaf nogle gode cykellygter

Du bliver selv mere synlig - og kan bedre se, hvor du kører

Sæt skærme på cyklen

De tager meget vand, så du slipper for, at det rammer din krop og gør dig våd. Så kom for guds skyld skærme på cyklen!

Øv dig i glatføre-cykling

Brems forsigtigt, sæt farten ned og tag store bløde sving, når du drejer. Slap af i kroppen og stol på cyklen - den kan sagtens stå fast. Vær forsigtig på kantsten og brosten. De er farligere, når de er glatte.

Smør kæden

Vand og sne vasker olien af. Kæden ruster og det bliver tungt at cykle.


Læs også

Vi vintercykler i uge 6

I uge 6 er det tid til at finde sin indre viking frem, når vi sadler op til VI CYKLER TIL ARBEJDE- vintercyklingsugen for andet år i træk. Det er gratis at cykle med!

Læs mere

Sådan holder du hænderne varme

Træt af at cykle med ti istapper på styret? Fortvivl ej: Vi gi'r en håndfuld tip til varme hænder.

Læs her

Thea vintercykler i Nuuk: "Jeg tager det som en sjov udfordring"

En flytning fra Aarhus til Grønland har på to år gjort Thea Mosegaard Pedersen til vintercyklings-specialist. Her får du hendes bedste vintercyklingstips.

Læs mere