Your browser has not requested "Danish" as a preferred language, we have some of our content available in English, would you prefer to see English where available?

Yes, please / No, thank you

5 tip: Sådan bruger du cyklen til at komme godt tilbage på arbejdspladsen

Det er glædeligt, at vi nu igen må møde fysisk ind på vores arbejdspladser og være sammen med vores kollegaer igen. Men hvordan kommer vi godt tilbage? For mange af os er det en stor omstilling at møde ind på et kontor fyldt med mennesker, larm og sociale forventninger. Men tro det eller ej – cyklen kan hjælpe dig! Læs hvordan du cykler dig tilbage til hverdagen igen.


1. Sæt grænser med cyklen

På hjemmekontoret har grænsen mellem arbejde og privatliv været meget flydende, og spisebordet har i et års tid haft alt for mange funktioner. Nu hvor vi igen må møde ind på kontoret, er det oplagt at bruge dine daglige cykelture til at markere, hvornår din arbejdsdag starter og slutter: På turen til arbejde kan du lade du op til dagen i dit helt eget tempo, og på hjemturen får du masser af ro og alenetid, hvor du kan tømme hjernen og samle ny energi efter en travl dag med mange indtryk.


2. Tal om cykling

Måske har du ikke talt med så mange mennesker på daglig basis, som du gjorde før corona. Så er det ikke sikkert, at de sjove emner står i kø, når du møder dine kollegaer ved kaffemaskinen. Her kan VI CYKLER TIL ARBEJDE i september hjælpe jer godt i gang, for jeres cykelture rummer en masse fantastiske samtaleemner: Fortæl fx om de græssende heste, den hidsige flok gæs eller den fantastiske septemberhimmel der mødt dig her til morgen. Eller endnu bedre: Ta’ et foto fra din cykelvej og send det til dine holdkammerater sammen med en lille tekst. Det er hyggeligt at have noget at samles om og spørge ind til, og det får hurtigt snakken til at gå.


3. Fælles cykeloplevelser

Det er en god ide at lave små overskuelige events, som bidrager til fællesskabet. Du kan eksempelvis arrangere en morgencykeltur med dit cykelhold, hvor I mødes en tidlig morgen på arbejdspladsen. Inviter evt. også firmaets andre hold med. Ta’ termokander og kaffe med og gør et lille stop hos den lokale bager, før I cykler ud til stranden, skoven, parken eller hvor I end har lyst til en fredfyldt pause. Her kan I nyde jeres lune croissanter og indånde morgenbrisen, før I ruller tilbage på jobbet.


4. Hent en kollega

I en travl hverdag kan det være svært at finde tid til længere samtaler, og efter et helt år hver for sig, kan det tage lidt tid at finde hinanden igen. Også her kan september-udgaven af VI CYKLER TIL ARBEJDE hjælpe jer i gang. Aftal med en kollega, at du cykler forbi en morgen, så I kan følges til arbejde på cykel. Cykelturen stimulerer nemlig ikke kun benene men også ”samtalemusklen”, og inden I møder ind på arbejde har du både fået flere kilometer i benene OG en god snak med kollegaen. Og hey - så kan du samtidig indkassere dit Hent en kollega-trofæ.


5. Forkæl cyklerne

Planlæg et fyraftensarrangement hvor I finder det indre barn frem og pudser, renser og plejer jeres jernheste, så de er klar til efterårets cykelture. Det er hyggeligt at gøre noget aktivt sammen, og sådan et arrangement kan fungere som en anderledes og mere aktiv fredagsbar, hvor både værktøj og snakketøj er i brug.

Læs også

Kør med: Vi cykler i september

Nåede du ikke at cykle med i maj? Eller er du frisk på mere sjov cykling sammen med kollegaerne efter sommerferien? Så kør med når vi cykler 6.-19. september.

Læs mere

Tilmeldingen er åben

Vi cykler 6.-19. september! Find 2-16 kollegaer, sæt et cykelhold og meld jer til her. Husk: Det er gratis for dig, der var med i maj.

Klik her for tilmelding

Hvad sker der i din hjerne, når du cykler?

Du ved nok, at det er godt for dit helbred at cykle. Men hvad sker der egentlig i din hjerne, når du træder i pedalerne? Det forklarer professor og overlæge på Rigshospitalet Bente Klarlund Pedersen.

Læs her