Your browser has not requested "Danish" as a preferred language, we have some of our content available in English, would you prefer to see English where available?

Yes, please / No, thank you

Sæt kryds i uge 4: Vi vintercykler i januar 2023

I uge 4 er det tid til at finde sin indre viking frem, når vi sadler op til VI CYKLER TIL ARBEJDE- vintercyklingsugen for tredje år i træk. Det er gratis at cykle med!

Læs mere

Guide: God kørestil i regnvejr

Her får du 5 tip til smil og god stil på en sjaskvåd cykeltur.

Læs her

Kristen fik en cykeltatovering

Vi er mange, der er glade for vores cykler. Men nok ikke HELT så begejstrede som Kristen fra Texas, der var med i sidste års VI CYKLER TIL ARBEJDE. Kristen blev så bidt af at cykle, at hun fik tatoveret sin elskede lyseblå jernhest på armen.

Læs mere
Det har været dejligt at blive motiveret gennem hele måneden med Omvejs-onsdag, Djævlebakken og Hent-en-kollega-dag. Den samlede distance er nået langt over det, jeg ellers ville have præsteret, hvis ikke jeg var blevet sparket lidt i gang på denne her måde. Jeg vil helt sikkert fortsætte med at cykle til arbejde, for det er bare en super dejlig start og slut på en god arbejdsdag. På gensyn i 2023.Susanne, deltager i VI CYKLER TIL ARBEJDE

Vidste du

Cyklister har lavere risiko for at dø af en lang række sygdomme

Cyklister har i sammenligning med de øvrige trafikanter 52 % lavere risiko for at dø af hjertesygdomme, 40 % lavere risiko for at dø af kræft, 46 % lavere risiko for at udvikle hjertesygdomme og 45% lavere risiko for at udvikle kræftsygdomme.

Det er sundt at cykle, selv med lav intensitet og korte distancer

Cykling spiller en central rolle for folkesundheden og kan modvirke den nuværende negative udvikling i fysisk inaktivitet og overvægt, der sker nationalt og globalt

60% af den voksne befolkning har over otte timers stillesiddende aktiviteter på en hverdag

Sammenlignet med bilister, angives højere grad af kropsligt velvære, mentalt overskud og social kontakt, når man færdes på cyklen. Der er således udover de fysiologiske effekter også dokumentet en mental sundhedseffekt forbundet med cykling.

Den anbefalede daglige fysiske aktivitet svarer til at cykle 3 km hver vej til og fra arbejde

De første 1-2 timers cykling om ugen har dobbelt så stor sundhedseffekt som de efterfølgende timer.

Tak til jer, fordi I har fået den pragtfulde idé med at tilskynde folk til at cykle til arbejde. Det var det, der fik mig til at starte med at cykle for snart 14 år siden. Tak, fordi I har givet mig en sund vane, som giver mig en indsprøjtning med lykke og velfærd, hver dag jeg cykler.Delia, deltager i VI CYKLER TIL ARBEJDE

Bliv fire år yngre med VI CYKLER TIL ARBEJDE

Gør en måneds cykling overhovedet en forskel for sundheden? JA! Se nu bare Holger, der blev fire år yngre, da han cyklede med i VI CYKLER TIL ARBEJDE 2019.


Bent og Holger deltog i Supercykelstiernes ambassadør-udfordring og valgte at lade bilen stå og tage cyklen til arbejde i en måned. Før og efter cykeludfordringen gennemførte de begge en sundhedstest for at måle effekterne af én måneds aktiv transport. Bent og Holger cyklede henholdvis 7 og 13 km til arbejde og blev 3 og 4 år yngre i bodyage efter cykeludfordringen.

OM

Tak til Gubra

Biotekvirksomheden Gubra er hovedsponsor på VI CYKLER TIL ARBEJDE. Gubra bruger 10 procent af sit overskud hvert år til grønne og sundhedsfremmende initiativer.

Læs mere