Hvad sker der i din hjerne, når du cykler?

Du ved nok, at det er godt for dit helbred at cykle. Men hvad sker der egentlig i din hjerne, når du træder i pedalerne?

Vi har allieret os med professor og overlæge på Rigshospitalet Bente Klarlund Pedersen. Hun kan nemlig forklare os, hvad der sker i din hjerne, når du hopper op på cyklen. Gør dig klar til en fascinerende rundtur i din hjerne!

En naturlig lykkepille

Du bliver i bedre humør af at cykle på arbejde, og det er der en rigtig god grund til. ”Når man er fysisk aktiv, fx når man cykler, så aktiverer man en række hormoner i hjernen, som har betydning for ens glædesfølelse, og man får en følelse af belønning og tilfredshed. Hormonerne hedder serotonin, dopamin og noradrenalin,” fortæller Bente Klarlund Pedersen, og uddyber at hormonerne også aktiveres ved relativ let fysisk aktivitet.

”Man kan ligefrem sige, at man aktiverer en slags naturlig lykkepille eller glædespille, når man sætter sig op på cyklen”

Hun forklarer, at man kender hormonerne fra mennesker, der skal i behandling for depression. Med antidepressiv medicin forsøger man nemlig at påvirke niveauet af serotonin, dopamin, noradrenalin eller flere af dem samtidig, men gennem fysisk aktivitet påvirker man selv hormonerne på en positiv måde: ”Man kan ligefrem sige, at man aktiverer en slags naturlig lykkepille eller glædespille, når man sætter sig op på cyklen,” siger Bente Klarlund Pedersen.

Du belønner din hjerne og skaber sundere vaner

Humøret bliver altså påvirket positivt af cykelture, men hjernen får også en belønningsfølelse. Det sker via signalstoffet dopamin, og det er ifølge Bente Klarlund Pedersen vigtigt: ”Alle mennesker har brug for en eller anden form for belønning hver dag. Belønningsfølelsen er biokemisk set en stigning af dopamin i hjernen, og den kan man få på forskellige måder. Man kan få det ved fysisk aktivitet såsom cykling eller løb, eller man kan få det gennem noget mindre sundt såsom søde sager, alkohol, stoffer eller spil,” forklarer hun.

Belønningsfølelsen har faktisk en dobbelt positiv effekt på vores sundhed: ”Man kan forestille sig, at hvis man får et dopamin boost, hvor man tricker sit belønningscenter, fordi man fx har cyklet en tur, så behøver man ikke få belønningen andre steder fra. Det er måske en af forklaringerne på, at når folk begynder at cykle til og fra arbejde, så får det en afsmittende effekt. Man får altså nogle bedre vaner – man spiser sundere, stopper med at ryge eller lever på andre måde sundere,” forklarer Bente Klarlund Pedersen.

Læs også: Holger blev 4 år yngre med VI CYKLER TIL ARBEJDE

Når benmusklerne arbejder, styrker du hukommelsen og forebygger depression

Du bruger dine benmuskler, når du cykler. Og selvom du ikke mærker det, mens du tonser afsted på jernhesten, så styrker du faktisk din hukommelse samtidig, forklarer Bente Klarlund Pedersen:

”Musklerne udskiller nogle stoffer, når man cykler. Nogle af stofferne, myokiner, går ud i blodet, og de påvirker hjertet, fedtet, bugspytkirtlen og mange andre organer. Inden for de seneste år har man fundet ud af, at nogle af dem også forlader musklerne, går ud i blodet og går ind i selve hjernen. Inde i hjernen påvirker myokinerne niveauet af BDNF (Brain Derived Neutropic Factor), og det er vigtigt, for det er BDNF, der får hukommelsescenteret, hippocampus, til at vokse. Det betyder, at når man cykler, så stimulerer man sine muskler til at lave et stof, der går ind i hjernen, som stimulerer BDNF, så man husker bedre.” Myokiner udskilles, når du bruger dine muskler, og det gælder altså også, når du cykler.

Som om det ikke var nok, så hjælper dine muskler dig også med at forebygge depression.

”For nylig har man opdaget stoffet kynurenin, der faktisk ikke er et rart stof. Det er et slutstof i vores leverstofskifte, og det kan gå ind i hjernen og gøre, at vi bliver depressive. Når man bruger sine muskler, fx når man cykler og tramper godt til, så vil musklerne lave et enzym, som omdanner kynurenin til det tungere stof kynureninsyre, og det kan ikke gå ind i hjernen og lave skade. Man laver altså en antidepressiv kur af det stof, som ville kunne have givet depression,” forklarer Bente Klarlund Pedersen.

"Det at være fysisk aktiv stimulerer ens evne til at koncentrere sig og fokusere"

Bliver man en bedre medarbejder af at cykle til arbejde?

Ja! Selvfølgelig er der enormt mange ting, der påvirker din arbejdsindsats, men overordnet set, kan det kun gavne, hvis du cykler til arbejde. Og så bliver du også bedre til at håndtere stres:

”Man ved fra andre studier, at det at være fysisk aktiv stimulerer ens evne til at koncentrere sig og fokusere. Det vi kalder den kognitive funktion, fx også hukommelse, bliver bedre. Så det at være fysisk aktiv må fremme ens evne til at kunne passe sit arbejde. Så ved man også, at hvis man er fysisk aktiv, fx ved at cykle, så nedsættes risikoen for at blive ramt af stress, angst og depression,” forklarer Bente Klarlund Pedersen, der understreger, at fysisk aktivitet ikke er en behandlingsform, men en måde at forebygge stress, angst og depression på. Og som overlægen siger, så findes der jo næsten ikke nogle jobs, hvor det ikke kan være væsentligt.

Har du stadig svært at komme afsted? Vi hjælper dig med at droppe de dårlige undskyldninger

hej hej

Bente Klarlund Pedersen er overlæge på Rigshospitalet og professor i integrativ medicin og leder af TrygFondens Center for aktiv sundhed. Foto: Les Kaner

Når du cykler, påvirker du...

  • Seretonin: Et signalstof, der bidrager til sindsro, veltilpashed, optimisme og lykke. Seretonin-niveauet i hjernen stiger ved fysisk aktivitet.
  • Dopamin: Et signalstof, der er vigtig for motivation, hukommelse, opmærksomhed, søvn, humør og læring. Fungerer som et belønningsstof i hjernen. Dopamin-niveauet i hjernen stiger ved fysisk aktivitet.
  • Noradrenalin: Har betydning for, hvor vågne vi er, for vores energiniveau og humøret. Derudover har det betydning for vores tænkning og hukommelse. Koncentrationen af noradrenalin i hjernen og blodet stiger ved fysisk aktivitet, hvor du får pulsen op.
  • Kynurenin: Stoffet kynurenin findes i blodet og kan gå over i hjernen. Kynurenin er højt hos mennesker med stress og psykisk sygdom. Ved fysisk aktivitet bliver kynurenin omdannet til kynureninsyre, der ikke kan trænge ind i hjernen og lave skade.
  • BDNF: Står for Brain Derived Neutropic Factor. BDNF er nødvendigt for at den del af hjernen, hippocampus, der styrer indlæring og hukommelse, ikke svinder ind. BDNF-niveauet øges ved fysisk aktivitet og er dermed med til at styrke hukommelsen.

Kilde: Bente Klarlund Pedersen, Gå-bogen, Gyldendal

Læs også

Godt pumpet!

Du kender det sikkert godt. Dækkene trænger til lidt luft, og så får de ellers med pumpen, til det synger i ringene. Her får du cykelmekanikerens bedste råd til den perfekte pumpning.

Læs mere

Kør en ny vej til arbejde - og få din hjerne op i gear

En cykeltur er god træning for dine lårmuskler. Men du kan også udfordre din hjerne med en ny rute.

Læs de 5 gode råd

Cykling er godt for din krop og sjæl

Forskerne er enige: En cykeltur til arbejde har flere positive sidegevinster, end vi tænker over i det daglige.

Læs hvad forskerne har fundet ud af