Cykeloptimistens guide: Sådan gør du modvind til medvind!

Når solen skinner, er det let at være glad for sin cykel. Men hvordan bevarer du optimismen, når det øser ned og blæser en halv pelikan? Her får du cykeloptimistens bedste tips.

Modvind

Suveræn træning. Faktisk kan cykling i modvind gøre dig til en bedre bjergrytter. En vindhastighed på ca. 9 m/s svarer nemlig til en 4 % stigning. Mere vind tak!

Dårligt vejr

Godt for din moral og karakter. Regn, blæst, sne eller tordenild stopper dig ikke. Andre vil lade cyklen stå, men ikke dig!

Op ad bakke

Du får gratis HIIT-træning (Høj Intensitets Interval Træning), som andre betaler for i motionscentret. Modsat flad vej er det lettere at holde høj intensitet og puls, når du kæmper dig op ad en bakke.

Dårligt vejr, op ad bakke OG modvind

B.S. Christiansen ville være stolt af dig. Du er en hård negl og kan med ro i sindet melde dig til næste sæson af Alene i vildmarken. Både psykisk og fysisk er du en maskine!

Trængsel på cykelstien

En oplagt mulighed for lidt konkurrence og træning. Hvem når næste kryds først? Og trækker du feltet af cyklependlere, så vil din puls komme nær din syregrænse. Det giver gode ben og flytter tærsklen for din max-puls.

Godt vejr = tid til at restituere

Restitutionstræningen forgår ved en puls på 60 % eller lavere af din max-puls. Så sæt dig godt til rette i sadlen og nyd turen. Og hvor har du fortjent det!

Læs også

Hvad sker der i din hjerne, når du cykler?

Du ved nok, at det er godt for dit helbred at cykle. Men hvad sker der egentlig i din hjerne, når du træder i pedalerne?

Læs her

Godt pumpet!

Du kender det sikkert godt. Dækkene trænger til lidt luft, og så får de ellers med pumpen, til det synger i ringene. Her får du cykelmekanikerens bedste råd til den perfekte pumpning.

Læs mere

Køb T-shirten

Årets T-shirt er både behagelig at cykle i og bæredygtigt produceret af 100 % genbrugsmaterialer.

Læs mere