Your browser has not requested "Danish" as a preferred language, we have some of our content available in English, would you prefer to see English where available?

Yes, please / No, thank you

Årets debutant 2022:

Svend blev grebet af den daglige cykeltur

Hvert år i maj måned springer tusindvis af kollegaer på cyklen i forbindelse med VI CYKLER TIL ARBEJDE. Nogle er rutinerede, og for andre er det måske første gang. "Det hele startede egentlig med, at min scooter gik i stykker." Sådan fortæller Svend Odgaard, som blev kåret til Årets debutant i 2022.

Svend Odgaard er ansat som snedker hos virksomheden Outrup Vinduer & Døre i Nykøbing Mors. Han har altid kørt på sin scooter til og fra arbejde, men det ændrede sig en skæbnesvanger dag sidst i april. Hans kollega, Bente, havde nemlig udset sig, at hun skulle have ham med på årets VI CYKLER TIL ARBEJDE.

"Egentlig havde jeg tænkt mig at få scooteren repareret, men sådan cirka samtidig kom min kollega, Bente, og snakkede om det her VI CYKLER TIL ARBEJDE. Hun spurgte, om jeg ville være med på holdet, og altså hvem vil ikke gerne være med på holdet," griner Svend og fortsætter:

"Så jeg gik med på den og tænke også, at så kunne min scooter vente lidt. En måned på cykel virkede som en fin løsning, og kampagnen lød også sjov med alle de der trofæer, kagedag og alt det."

Faktisk var det lidt af en øjenåbner, som ændrede mit liv. Ja det lyder måske overstrømmende, men jeg havde aldrig rigtig tænkt over, at det var en mulighed at cykle til arbejde. Jeg oplevede noget, som jeg slet ikke var bevidst om, nemlig at det er ret fedt at cykle, og især at jeg får det så meget bedre fysisk og mentalt.

Lidt af en øjenåbner

Bente Bukhave Christensen arbejder med klargøring hos Outrup og var kaptajn for virksomhedens hold i kampagnen. De stillede med otte deltagere, og faktisk var de alle debutanter, for virksomheden har ikke tidligere været med. Alligevel syntes Bente, at Svend var en særlig debutant.

"Svends scooter gik i stykker lige op til starten af kampagnen i maj. Han overvejede, om han skulle købe en ny brugt scooter, han kunne bruge det sidste års tid, inden han kan gå på pension efter mange års arbejde på den samme arbejdsplads, men efter en god snak om cykling fik jeg ham alligevel overtalt til at finde sin gamle cykel frem og så cykle til og fra arbejde. Om ikke andet, tænkte jeg, så da bare nogle af dagene i maj måned."

Det gik dog anderledes, end både Bente og Svend havde regnet med, for i løbet af den måned, hvor de cyklede alle sammen, ja så blev Svend faktisk grebet af det og blev ret vild med den daglige cykeltur. Han fortsatte derfor med at cykle til arbejde også efter kampagnen var slut, og det der med at få repareret sin scooter blev udsat på ubestemt tid.

"Faktisk var det lidt af en øjenåbner, som ændrede mit liv," fortæller han.

"Ja det lyder måske overstrømmende, men jeg havde aldrig rigtig tænkt over, at det var en mulighed at cykle til arbejde. Vi er jo nok alle sammen meget styret af vores vaner, og hvordan vi altid har gjort. Det her spark bag i var for mig også et puf ud af den vanetænkning. Jeg oplevede noget, som jeg slet ikke var bevidst om, nemlig at det er ret fedt at cykle, og især at jeg får det så meget bedre fysisk og mentalt. Jeg er både friskere, har mere energi og er meget gladere. Og så kommer jeg slet ikke træt på arbejde, fordi jeg har cyklet hele vejen, det virker faktisk lige omvendt. Jeg møder op med endnu mere energi og godt humør, fordi cykelturen bare har fyldt mig med frisk luft, skøn natur og blodomløb i hovedet."

Jeg kan helt klart anbefale alle at prøve det, hvis man er vant til at sidde i sin bil, eller som i mit tilfælde på en scooter. Man kan jo bare starte med at være med i VI CYKLER TIL ARBEJDE, det er kun en måned, og så får man prøvet det af, samtidig med at man er med i noget sjovt sammen med sine kolleger.

Både sjovt og sundt

Svend blev faktisk så glad for at cykle, at ud af nitten mulige arbejdsdage i maj måned, cyklede han som den eneste på hele holdet alle dagene. Han tilbagelagde samlet set i løbet af kampagnen 216 kilometer til og fra arbejde.

"Jeg kan helt klart anbefale alle at prøve det, hvis man er vant til at sidde i sin bil, eller som i mit tilfælde på en scooter. Man kan jo bare starte med at være med i VI CYKLER TIL ARBEJDE, det er kun en måned, og så får man prøvet det af, samtidig med at man er med i noget sjovt sammen med sine kolleger. Og sidst men ikke mindst, så er der kage, masser af kage, for hvis hver enkelt deltager på ens hold går efter kagetrofæet, ja så bliver det jo til en hel del. Og hvem vil ikke have kage."

Bente er slet ikke i tvivl om, at det var det helt rigtige at lokke Svend med i kampagnen.

"Han har ikke blot kørt fra alle os andre, han har også været rigtig god til lige at spørge om 'hvad med dig, kommer du ikke på cyklen i morgen', og også til at give en et skulderklap og sige 'flot kørt', når man har cyklet mange kilometer, forceret regnen eller snuppet en Omvejs-onsdag," afslutter Bente.


Info:

VI CYKLER TIL ARBEJDE er en vaskeægte forårsklassiker. Kampagnen har kørt hvert år lige siden 1998, og samlet set har næsten to millioner deltaget gennem årene. Noget af det, deltagerne elsker ved at være med, er især det kollegiale fællesskab, motionen og ikke mindst den friske luft, der gør, at man oplever mere energi, velvære og glæde. Ikke noget at sige til, at man kan blive afhængig af at cykle.

Hvad er VI CYKLER TIL ARBEJDE?

Cyklistforbundets hverdagsklassiker har fået tusindvis af kollegaer op på cyklerne siden 1997. VI CYKLER TIL ARBEJDE kører hvert år i hele maj, og alle kan cykle med!

Læs mere

Tilmelding

Kør med i Danmarks største og sjoveste cykelkampagne. Find 2-16 kollegaer, sæt et hold og meld jer til. Det koster 85 kr. pr. kollega at cykle med.

Klik her for tilmelding

Sådan sætter I cykelholdet

I VI CYKLER TIL ARBEJDE kan alle være med. Men der er mange måder, I kan sætte hold - og hvorfor ikke gøre det til en fest i sig selv?

Læs hvordan I gør