Your browser has not requested "Danish" as a preferred language, we have some of our content available in English, would you prefer to see English where available?

Yes, please / No, thank you

Det skal du gøre, når cyklen fryser

De fleste vintercyklister oplever dage, hvor udstyret strejker. Det er svært at få nøglen i låsen, når du endelig kommer af sted, kan du kun køre i første gear, og bremserne er frosset fast. Hvad gør du? Det fortæller vi her.


1) Låsen fryser fast

Du kommer ud til cyklen og opdager, at det er umuligt at dreje nøglen i låsen. Kondensvand inde i låsen er frosset til is, du har travlt, og gode råd er dyre.

Sådan gør du:
Det er fristende at hælde varmt vand i låsen for at tø den op. Men det er selvsagt som at tisse i bukserne for at få varmen – det gør kun problemet værre, for låsen ruster. Et lille cowboytrick er at fylde varmt vand i en plasticpose og holde den omkring låsen. Det virker fint – hvis du vel at mærke har en pose på dig og adgang til varmt vand. Du kan også give låsen en tur med føntørreren, hvis du har strøm i nærheden.

En mere autoriseret løsning: Køb en låse-spray med frostvæske. Væsken sprøjtes ind i låsen, og så er du køreklar igen. Fås i en lille, handy udgave, du nemt kan have med i tasken.

Sådan undgår du problemet:
Hvis du skal undgå, at låsen fryser til, skal der smøres. Og her skal du IKKE bruge fed kædeolie. Den er lidt for meget for den sarte låsemekanisme. Brug i stedet en tør olie til at smøre låsen, og gentag jævnligt vinteren igennem.


2) Gear og bremser driller

Du hopper på cyklen og triller glad af sted. Så er det, du opdager, at du kun kan køre i første gear – til gengæld kan du ikke bremse. For kablerne fryser og nægter al form for samarbejde.

Sådan gør du:
Kablerne fryser, fordi der står kondensvand i dem. Der dannes små ispropper i kablet, og det er svært at gøre noget ved det selv. Du kan selvfølgelig tage cyklen indenfor og tø kablerne op, men problemet kommer igen. Har du et egnet rum, kan du tage cyklen ind natten over og stille den på højkant. Allerbedst er det, hvis du kan hænge cyklen op i forhjulet. Er du heldig, løber vandet ud af kablerne – men løsningen er stadig kun midlertidig, og du får næppe tømt kablerne til sidste dråbe.

Sådan undgår du problemet:
Kabelføringen på cykler er lavet sådan, at der er tendens til, at der samles vand i kablet, der hvor det går under krankboksen. Cykelkabler er blandt cyklens sarte dele, og vi tør ikke love en hel vinter uden problemer med fugt og frost. Men din cykelhandler kan skille kablerne ad, blæse fugten ud af dem med trykluft og smøre dem med silikone. Det er en god start.

Du kan også selv smøre alle indgange til kablet med en god klat cykel-fedt. Slid gør problemet værre – så hvis din cykel har slidte kabler, gør du dig selv en stor tjeneste ved at skifte dem. Regn med, at pris og kvalitet hænger sammen, når du vælger kabler. Stil cyklen ind om natten, hvis du kan, så kommer den nemmere gennem vinteren.


Husk: Olie er ikke bare olie…

Udvalget af cykelolier i butikkerne er stort. Så hvad skal du vælge? Som tommelfi ngerregel er cykelolie ikke et pro-dukt, hvor du behøver at vælge det dyreste. Og helt basalt har du brug for to olier til cykelkæden: I vintersjap skal du smøre kæden med en våd olie, som har gode vandafvisen-de egenskaber. Til sommer, når vejen bliver tør og støvet, er det bedre med en tør olie, der lægger en beskyttende fi lm på kæden og ikke tiltrækker støv og skidt. Hold kæden ren, så får du de bedste resultater med begge olier.

Kører du på elcykel?
- så pas på batteriet i kulden

Et elcykelbatteri koster mange tusinde kroner, så det er værd at gøre en indsats for at få det helskindet gennem vinteren. Her er nogle enkle og effektive råd til, hvordan du overvintrer et elcykelbatteri. Hvis din cykel skal stilles væk for vinteren eller stå stille i længere tid, kan du følge de tre råd.

Gentag hele proceduren mindst en gang om måneden i den periode, hvor cyklen står stille

Tag batteriet med ind i varmen og lad det op til ca. 60 pct. Tjek gerne hvad producenten anbefaler for netop dit batteri

Når det bliver godt cykelvejr, så giv batteriet en fuld opladning, hop cyklen og kør en lang tur. Sørg for at køre batteriet godt ned. Ikke helt i bund, men næsten

Tag batteriet med ind i varmen igen efter turen og lad det op igen - se pkt. 1

Læs også

Vi vintercykler i uge 6

I uge 6 er det tid til at finde sin indre viking frem, når vi sadler op til VI CYKLER TIL ARBEJDE- vintercyklingsugen for andet år i træk. Det er gratis at cykle med!

Læs mere

Sådan kommer du i gang med vintercykling

Det kræver blot lidt planlægning og en smule øvelse at bliver en sej vintercyklist – og alle kan lære det. Her fortæller MTB-instruktør og cykelbud Trine Kvist Willumsen, hvordan du kommer i gang.

Læs mere

Meld dig til

Kør med i Vintercyklingsugen d. 7.-13. februar. Find 2-16 kollegaer, sæt et hold og meld jer til nu. HUSK! Vi cykler igen i hele maj - tilmeldingen åbner 1. marts.

Klik her for tilmelding