Forskerne har talt:
Cykling er godt for krop og sjæl

Det er skønt at cykle – og nu viser en række videnskabelige undersøgelser også, at cykling har flere positive sidegevinster end vi tænker over i det daglige.

Tag cyklen til arbejde, hvis du vil holde dig i form

Er du en af dem, der ikke føler sig helt hjemme i et svedigt fitnesscenter? Så er der godt nyt: Cykling er ligeså effektiv som fitness. Hvis du har lidt for meget på sidebenene eller om taljen kan du tabe dig lige så hurtigt og effektivt ved at begynde at cykle til og fra arbejde, som ved begynde til fitness. Faktisk kan du øge din kondition betragteligt ved blot at cykle 20 minutter til og fra arbejde hver dag, på bare 8 uger. Det er den gode nyhed fra to dansk-norske universitetsundersøgelser fra 2011 og 2017.

Tilsvarende har en svensk-dansk undersøgelse fra 2016 vist, at den daglige cykeltur til og fra arbejde sænker risikoen for både overvægt, forhøjet blodtryk og type-2-diabetes. Undersøgelsen har fulgt 20.000 svenskere, der cykler til arbejde, i hele 10 år. Og i Storbritannien har en undersøgelse fra 2017, med 250.000 deltagere vist, at cyklingen også forebygger problemer med hjertet.

Faktisk kan du øge din kondition betragteligt ved blot at cykle 20 minutter til og fra arbejde hver dag, på bare 8 uger. Det er den gode nyhed fra to dansk-norske universitetsundersøgelser fra 2011 og 2017.

Som om det ikke var nok har endnu en stor undersøgelse vist, at nye cykelpendlere også begynder at spise sundere, drikke mindre alkohol og ryge mindre end de gjorde før. Det er konklusionen i en rapport udarbejdet i forbindelse med den engelske kampagne, Cycling to Work – det engelske modsvar til VI CYKLER TIL ARBEJDE.

Cykelturen holder dig mentalt på dupperne

Cirka halvdelen af englænderne i Cycling to Work-undersøgelsen føler sig også mindre stressede, har færre sygedage og er ganske enkelt i bedre humør. Og hvis du har passeret de 50 kan du glæde dig over, at den daglige cykeltransport styrker den mentale sundhed, herunder både hukommelsen og opmærksomheden. 45 minutters moderat fysisk aktivitet om dagen gør hele forskellen, uanset dit udgangspunkt – det er konklusionen fra i en undersøgelse fra 2018, der har set specifikt på de plus-50-årige og er publiceret i British Journal of Sports Medicine.

Men er det sundt at cykle i byen?

Man kan godt komme til at tvivle på, om det virkelig også kan være sundt, hvis man cykler rundt i en storby og udsætter sig selv for både trafikuheld og udstødningsgasser. Et hollandsk studie fra 2010 maner dog tvivlen i jorden. De sundhedsmæssige gevinster ved at cykle overgår klart de farer, man udsættes for. Samtidig ville flere cykeltrafikanter være en fordel for luftkvaliteten og samfundet som helhed, set ud fra et forureningsperspektiv.


Vil du vide mere? Her er de videnskabelige rapporter, der er brugt i artiklen:

  • J. S. Quist, M. Rosenkilde, M. B. Petersen, A. S. Gram, A. Sjödin & B. Stallknecht: “Effects of active commuting and leisure-time exercise on fat loss in women and men with overweight and obesity: A randomized controlled trial”, International Journal of obesity, 42(3), Oct. 2017
  • Grøntved, A., R.W. Koivula, I. Johansson, et al.: “Bicycling to Work and Primordial Prevention of Cardiovascular Risk: A Cohort Study among Swedish Men and Women”, Journal of the American Heart Association, Oct. 31;5 (11), 2016

Læs også

VI CYKLER TIL ARBEJDE - Tilmelding

Sådan sætter du drømmeholdet

Et godt hold er mere end gode ben - vi giver fem gode råd til at sætte drømmeholdet.

Læs mere

Det kan I vinde!

Du og dine kollegaer kan vinde rejser, cykler og mange andre lækre præmier i VI CYKLER TIL ARBEJDE.

Se alle præmierne her

Tilmelding

Prik til kollegaerne: Sæt et cykelhold og meld jer til. Vi cykler hele september!

Klik her for tilmelding