Your browser has not requested "Danish" as a preferred language, we have some of our content available in English, would you prefer to see English where available?

Yes, please / No, thank you

Ta' på sviptur med cyklen

Du behøver ikke altid at cykle superlangt for at få en rigtig god cykeloplevelse. Her får du inspiration til at tage en sviptur på cyklen i smukke Danmark.

Hvis du ikke orker den helt lange tur, men alligevel gerne vil have både oplevelser og kilometer i benene, kan du finde inspiration til en dagstur. Vi når ikke hele landet rundt, men brug ruterne som inspiration til at finde andre ture.

Det er eksperterne fra Dansk Cykelturisme, der har indsamlet ruterne: ”Det bedste ved at cykle er, at man er fri til bare at følge næsen. Men nogle gange er det rart med lidt inspiration – især hvis man ikke er kendt i området,” siger direktør i Dansk Cykelturisme, Jesper Pørksen.

Østjylland

Den Lille Engelsholmrute (18,5 km)

Den lille Engelsholmrute er en lokal cykelrundtur, som tager dig med forbi renæssanceslottet Engelsholm Slot, den smukke natur i Randbøldal og Nørup Kirke med sit unikke spir. Du lægger ud med ”bjergvejen” Rodalvej, inden ruten tager dig til St. Lihme og Ny Nørup. Her byder Nørup Mejeri på gode oste til madpakken, der kan nydes ved Engelsholm Slot eller ved søen. Slottets karakteristiske løgkupler går igen på Nørup Kirke, som du møder på den anden side af Engelsholm Sø. Herfra går turen mod Gødding Skov og ad Hærvejen til Randbøl, hvorfra der drejes ned mod Randbøldal.

Vandmølleruten (32 km)

Vandmølleruten er en smuk lokal cykelrundtur på 32 km, som tager dig rundt i den sydøstlige side af Vejle. Tag en pause under turen og besøg Gammelby Mølle, Follerup Mølle, Børkop Vandmølle og Brøndsted Mølle. Fra Mørkholt tager ruten dig til Gårslev ad Kirkegade ud af byen og over motortrafikvejen. Herfra langs markerne til Gl. Pjedsted og videre mod Mølleåen, hvor Gammelby Mølle i dag er gårdbutik og du kan nyde en god kop kaffe, inden turen går videre mod Follerup Mølle lidt længere oppe ad Mølleåen. Følg grusvejen gennem skoven og drej af mod venstre, kør forbi Follerupgaard og Velling, inden Vejle Landevej krydses og Tornvadshave følges til Børkop. Den fredede Børkop Vandmølle er i dag restaurant og møllemuseum og et fint sted til en pause. Dagens sidste vandmølle er Brøndsted Mølle, som du kommer til ved at følge Møllegade under jernbanen og dernæst dreje til venstre og cykle under banen igen. Fra Brøndsted Mølle går turen atter over motortrafikvejen og mod Gårslev og Mørkholt.

Sydkystdanmark

Smålandsrunden (39 km)

Med udgangspunkt i den hyggelige middelalderby Næstved fører ruten dig mod fiskeridyl i Karrebæksminde. Her kan man finde en hyggelig frokost eller en is, og hvis man virkelig skal køles ned, kan man tage en dukkert på stranden. Herfra følger man kysten forbi hyggelige vinmarker ved Vesterhave langs den Nationale Rute 8. Fra Skælskørvej krydser man ind på den ikke-skiltede Spjellerupvej igennem de hyggelige landsbyer, krydser Saltø Å til man rammer Fodsporet, som fører tilbage mod Næstved. Den sidste del af runden følger man Susåen i den grønne del af Næstved, til man kommer tilbage til byen og kan slutte af med en velfortjent middag i byen.

SE RUTEN HER

Drama på Klinten (22 eller 42 km)

Drama på klinten er en cykeltur i verdensklasse. Det er storslåede udsigter og stille veje, kridhvid kalk og sort, frodig muld, koldkrigslevn og solvarme sten. Stevns Klint er udnævnt til UNESCO Verdensarv, så på denne tur er du midt i historien. Turen er på 42 km, men kan kortes ned til 22 km.

Møn

Den søde tur (21 km)

Den søde tur, hvor man kommer gennem den nu udnævnte Naturnationalpark Ulvshale Skov. Den Søde Tur er, som navnet antyder, skræddersyet til dig med en sød tand. Hvis børnene hænger lidt i pedalerne, så kan løftet om en is hos Møn Is sikkert få dem til at trampe lidt hårdere.

Foto: Destination SydkystDanmark

Fyn

2. etape af Østersøruten (33 km)

Du starter i Svendborg og følger Østersøruten over Svendborgsundbroen til Tåsinge. Næste stop er Troense og imponerende Valdemars Slot. Fra Tåsinge går turen over Siø til Langeland, som - udover cykling - rummer et hav af tilbud om outdoor-aktiviteter som dykning, lystfiskeri, vandring og sejlads. Er der mere at give af i benene, kan du tage en afstikker på 10 km til Tranekær for at opleve slottet og de vilde heste på Flådet. I Stengade Skov nord for Spodsbjerg kan du se bøgetræet, der i 1800-tallet inspirerede digteren Adam Oehlenschläger til Danmarks nationalsang ”Der er et yndigt land”. Spodsbjerg er en lille fiskerby med færgehavn, og herfra sejler du med færgen til Tårs på Lolland.

Nordsjælland

Dronningerunden (40 km)

En perlerække af smukke landsbyer, landskaber og seværdigheder. Cykelruten kan med fordel cykles mod urets retning fra enten Nivå eller Humlebæk station. Og i Nivå kan man starte med at se Nivaagaards Malerisamling og Ringovnen. Ruten fortsætter op langs Øresundskysten til Sletten og Humlebæk med mulighed for at besøge kunstmuseet Louisiana, inden man cykler til slotsbyen Fredensborg. I Fredensborg fører ruten forbi slottet og videre ned til Esrum Sø og Sørup. Fra Sørup cykles mod Karlebo og videre til Avderød og Kokkedal, inden man er tilbage ved Nivå station.

Læs også

Bøger med cykler

Her har du fem fede cykelbøger, hvor cyklen er i centrum af de gode historier, poesien, træningen og spændende rejser, du kan drømme dig ud på.

Cykelfilm for hele familien

Dyk ned i skattekisten af fede film for hele familien. Filmene kommer fra vidt forskellige hjørner af verden, men har det til fælles, at cyklen er et helt uundværligt element. Bør ses skulder ved skulder med masser af popcorn!

Chris MacDonald: Sådan kommer du i gang

Vi ved godt, at det er sundt at cykle. Alligevel kan det være svært at finde motivationen. Men faktisk kan vi med ganske få virkemidler motivere os selv til at komme i gang med at cykle i hverdagen. Her får du 5 gode råd fra Chris MacDonald.